Tags

,

Alternative fakta er ikke en slags fakta. Det er løgne. Rene og skære løgne. Noget usandt, som nogen har fundet på. Noget som er opstået af fri fantasi, fordi det var sådan nogen godt kunne tænke sig at tingene var.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg af og til benytter mig af alternative fakta, altså løgne. Det er ikke noget jeg er stolt af. Jeg bruger løgne for at pynte på historier, så de bliver sjovere eller mere interessante. Jeg bruger løgne for at undgå at gøre nogen kede af det. Jeg bruger løgne for at bevise en pointe – hvilket jo er helt håbløst, for man kan ikke bevise noget med løgne. Det giver sig selv. Jeg har besluttet at lyve så lidt jeg kan fremover. Jeg kan nok stadig finde på at pynte lidt på en historie, men jeg skal gøre mit ypperligste for at holde mig til sandheden fremover.

Det er nemlig gået op for mig, præcis hvor vigtig sandheden er. Det er især vigtigt, at dem, der har indflydelse på vores liv, ikke lyver for at fremme deres sag. Politikere, journalister og forskere fx må ikke lyve. Det er så vigtigt, at vi kan forholde os til sandheden, og ikke noget nogen har fundet på, fordi det passede i deres kram, når vi skal tage vigtige beslutninger – fx om hvem, der skal bestemme over os eller om vi skal lade vores børn vaccinere (selvfølgelig skal vi det!).

Trump har sin egen virkelighed, og han finder rask væk på alternative fakta – dvs LØGNE – for at få sin vilje, eller for at kunne vise det billede af sig selv, som han helst vil have folk skal se. Hans pressesekretær og rådgivere benytter sig også af løgne for at vise verden, som de (eller han) gerne ville have den så ud. Selv når det uden problemer kan modbevises. Senest da Kellyanne Conway, som er en af hans mere clueless rådgivere, forklarede at Trumps indrejseforbud mod muslimer fra udvalgte lande skete pgra af et terrorangreb (‘The bowling Green massacre’), som ingen havde hørt om, fordi det ikke havde fundet sted.

Det er så vigtigt, at vi kalder tingene ved deres sande navn! Alternative fakta er ikke fakta, men løgne. Ord har magt. Hvis folk begynder at tro, at alternative fakta er en slags fakta, som bare ikke passer helt med andre fakta, så er vi ude på et skråplan.

Så husk det nu: ALTERNATIVE FAKTA = LØGNE!