Tags

,

Jeg har altid været overbevist om, at demokrati var den eneste fornuftige styreform. Folket vælger repræsentanter til at lave love og tage beslutninger på alles vegne. Det lyder smukt. Ja, det ER smukt. Alle har en stemme. Folket vælger – folket har talt.

churchill-quoteProblemet er, at folket kan være virkelig dumme. Når de tror på løgne og ignorerer sandheder. Når de bliver forført af demagoger. Når de vil have dem, der minder mindst om politikere, fordi de er virkelig trætte af de politikere, der er. Når de bliver dumstædige, og enten bliver hjemme, eller sætter krydset ved nogen, der er politisk ukorrekte, fordi dét er en kvalitet de ønsker i den øverste politiske ledelse i et land…

Ja, ja, det er også et problem, når der ikke ER nogle ordentlige politikere at vælge imellem… Det er set før.

Jeg føler mig som sådan en elitist, når jeg tænker, at nogen simpelthen er for dumme til at stemme. Fordi de stemmer anderledes end jeg ville. Fordi de synes at det fx er ok at være racist eller imod homoseksuelle. Når de er ligeglade med klimaet og offentlig støtte til dem, der har brug for det. Når de synes, at vi skal holde op med at hjælpe folk på flugt. Når de vil have, at vi lukker os om os selv, og synes at vi skal vende tilbage til en tid, hvor vi var snævertsynede og dummere end i dag. Jeg synes, at vi skal udvikle os, blive bedre, gøre verden mere åben og accepterende, omfavne forskelligheder og rækker hænder ud for at hjælpe, ikke for at slå. Ja, ok, jeg er lidt naiv, men jeg har virkelig svært ved at vikle min hjerne rundt om det faktum, at mine fremtidsdrømme kan være så markant anderledes end andre folks. Vi vil da ikke i virkeligheden tilbage til en mere indskrænket tid?

Jeg fatter stadig ikke, at DF fik så mange stemmer ved sidste valg. Jeg fatter ikke at briterne stemte for Brexit. Og sidste skud på stammen: Trump. Helt ærligt… Trump?! Vi (elitischurchill-quote-2ter) troede alle sammen at det var en joke, da manden stillede op! Han er jo komplet uegnet! Men valgt blev han. Man tror lidt, at det er løgn. At folk virkelig kan være så dumme. Men det kan de. Og de kan også stemme, fordi… demokrati.

Men seriøst, hvad er alternativet til demokrati? Der vil vi heller ikke hen. Vi gider ikke kongedømmer, diktaturer, teokratier og alle de andre måder, hvor få eller én bestemmer over os alle sammen. Vi bliver nødt til at acceptere, at når folket stemmer, så stemmer de også nogle gange virkelig dumt.

Så hvad kan man gøre? Vi skal bruge ordentlige kandidater, som har overblik og empati, og som arbejder for at alle borgere i landet får det godt (i modsætning til kandidater, som er korrupte, arrogante eller imod bestemte befolkningsgrupper). Vi skal bruge en objektiv og neutral presse, der kan gennemskue løgne og præsentere fakta. Vi skal have en omgangstone, som er respektfuld og ordentlig (ja, jeg er en gammel tante – jeg må gerne promovere god opførsel). Vi skal fokusere på samarbejde, ikke på splittelse. Vi skal blive bedre til ikke at tale om ‘dem’ og ‘os’. Vi skal ned fra vores elitære heste (altså, det er os, der er elitære, ikke hestene), og lære at forstå alle dem, som stemmer så dumt. Måske er der ting vi er blinde for, fordi vi er veluddannede, eller har været heldige med livet eller ikke føler os truede af nogen. Mennesker, der har det godt, har overskud til at hjælpe andre. Mennesker, der er pressede, slår ud eller sparker ned.

Verden er et mærkeligt sted, og jeg er bekymret for fremtiden. Men jeg har også håb. Man må aldrig opgive håbet. Og demokrati giver mulighed for, at vi kan ombestemme os, og vælge nogle andre repræsentanter til at bestemme over os næste gang, der er valg. Og det er alt andet lige bedre end alternativet.

 

