Tags

Jeg mener meget om flygtninge. Fx mener jeg, at de er mennesker ligesom dig og mig, som er kommet i den ulykkelige situation, at deres hjem og land ikke længere er sikkert at leve i. Om det så er på grund af krig eller sult eller andre vilkår, der gør det umuligt at være der, så har de været nødsaget til at flygte. Ingen flygter for sjov – det er vigtigt at huske! Flygtninge kommer ikke til Danmark specifikt, fordi vi giver særligt gode vilkår for dem – for det gør vi ikke – men udelukkende fordi vi er et land hvor der ikke er krig, ikke er sult og ikke er nogen, der prøver at slå dem ihjel, fordi de har en bestemt religion, seksualitet eller andet, der stigmatiserer dem i i deres hjemland.

Jeg er blevet meget berørt over den måde det officielle Danmark behandler de flygtninge, der i løbet af efteråret og vinteren 2015 er kommet hertil. Teltlejre? Really? 3 års ventetid på at få sin familie hertil? Selv hvis du er et lille barn? 3 år er meget lang tid – især for et barn, som savner sine forældre og sine søskende. Hvor meget kan man ikke ødelægge et liv ved at udsætte dem for 3 års usikkerhed omkring deres families ve og vel – ja, bare det at være adskilt fra dem så længe. Jeg synes, at det var sindsygt hårdt at undvære Hende den Lange, da hun var i Skotland i 10 måneder (i fuldstændig sikkerhed), og jeg savner Sønnike allerede efter en uge (selv når jeg ved, at han er i gode hænder). Jeg kan slet ikke forestille mig at skulle vente i 3 år med at se dem!

Nu er vi (jeg kan virkelig ikke at sige ‘vi’, når jeg mener det officielle Danmark) begyndt på at beslaglægge flygtningenes ting, hvis de har værdier for mere end 3.000,- For de skal ikke komme her og være rige! Vi gider kun at hjælpe dem, hvis de ingenting har! Eller… det gider vi jo ikke. SKAL et flygtningeliv være et liv i afsavn, hvor man udover at savne sit hjem og sin familie, også skal strippes for alt hvad man ejer? De er blevet plyndret på vejen til Fort Europa, hele vejen igennem Europa, og nu tager vi så det sidste fra dem. Det er simpelthen så skammeligt, at jeg dirrer af harme! Tænkt, hvis nogen sagde til os, at vi kun måtte tage værdier med os for 3.000,-. Hvordan skal man nogensinde gøre sig forhåbninger om at få et nyt liv? Man har ikke engang noget at forsørge sig selv for, for det er taget fra en. Jeg tror, at politikernes teori er, at hvis man har værdier, så er man bekvemmelighedsflygting og ikke ‘rigtig’ flygtning. Jeg gad godt se Lars Løkke Rasmussen stå i samme situation: forlist i et fremmed land, og lige meget hvor mange penge, det er lykkes for ham at få med, så han ikke skal ligge for meget til last, så er det ligemeget: han må kun beholde værdier til 3.000,- Det svarer vel ca til hans sko…

Flygtninge er mennesker på flygt. Det vigtigste ord er mennesker. Vi skal behandle dem ordentligt. Lukke dem ind, give dem muligheder for at få normaliseret deres liv så hurtigt som muligt, give trygge rammer – især til børnene, tro på dem, lytte til dem, smile til dem og byde dem velkommen. Jeg vil tro, at det vil betale sig – også økonomisk, hvis det er det eneste man fokuserer på. Både fordi vi får glade mennesker, der gerne vil bidrage positivt til vores samfund og om ikke andet, så når/hvis det en dag lykkes for dem at vende tilbage til deres sønderskudte lande, så vil de huske os med glæde, og sige at Danmark vel nok er et dejligt land, som man gerne vil samarbejde med fremover.

Jeg er stolt af de af mine meddanskere, der byder velkomne og som frivilligt tilbyder deres venskaber, danskkundskaber, hjem, aflagte tøj og legetøj og hvad har vi. Det er dem, jeg gerne vil slås i hartkorn med. Det er – i mine øjne – de rigtige danskere. De venlige og imødekommende. Ikke det officielle Danmark, som er blevet til en bange og afvisende størrelse, som jeg ikke kan kende igen.

