Tags

1. Slappe af
Man skulle tro, at det ikke var nogen sag at lave ingenting, men det har været svært for mig. Hvert øjeblik skulle fyldes ud, og kunne jeg gøre to ting på én gang, så gjorde jeg det. Men nu tillader jeg mig at kigge ud af vinduet, når jeg kører i tog. Jeg lægger mobil og tablet væk, når jeg ser fjernsyn. Jeg luger et enkelt bed, og når jeg så ikke gider mere, så må de andre bede vente til en anden dag. Der bliver gjort mindre rent, men mine venner og familie besøger mig jo selvom der er støv i hjørnerne.

2. Sige nej
Der er invitationer jeg siger nej til, selvom jeg ikke skal noget. Jeg kan ikke det hele. Der er venner jeg ikke ser så tit. Der er familiekomsammener jeg ikke kommer til. Der er spændende begivenheder rundt omkring, som jeg går glip af. Det er ærgerligt, men det er sådan jeg overlever. Jeg sidder på mine hænder i forsamlinger, hvor man kan melde sig til alle mulige ting, i stedet for at stikke en finger i vejret og melde mig. Jeg behøver ikke at tage ansvar på mig, som ikke er mit.

3. Ikke æde vrede.
Jeg skal ikke bide vrede i mig. Hvis jeg bliver vred, så må jeg enten sige det med det samme, eller gå hjem og bage et brød. Det er mere konstruktivt at banke i dej end på andre mennesker. Meget vrede kan undgås, hvis jeg undgår bestemte situationer. Nogen mennesker tikker mig af. De mennesker må jeg bare så vidt muligt undgå. Jeg prøver at indse at fortid er fortid, og at jeg hverken kan eller skal lave om på andre mennesker.

4. Bede om hjælp
Jeg er ikke en superkvinde. Det har taget mig lang tid at indse. Jeg er ikke hende, der skal klare alting selv. Jeg bliver ikke et ringere menneske af at måtte bede om hjælp engang imellem. Faktisk er der mange, der rigtig gerne vil hjælpe, når jeg beder om det.

Det er jo ret enkelt, egentlig. For mange er det muligvis helt ligetil. Der er det ikke for mig. Der er så meget jeg gerne vil. Så mange projekter jeg går i gang med. Der er ting, der er svære bare at glide af på. Men nu prøver jeg. Og bliver det svært, så trækker jeg vejret dybt og beder om hjælp.

