Tags

,

Og her mener jeg den slags cookies, som man spiser. Jeg var så dybt skuffet, da internettet begyndte at bruge ordet som teknisk term. Hvad ligner det?! Når nogen tilbyder mig en cookie, så vil jeg have noget jeg kan putte i munden, ikke en eller anden lille programkode på min computer! Helt ærligt…

Jeg elsker cookies (den spiselige slags). Og jeg elsker at bage dem. Der er noget meditativt over at rode dej sammen med hænderne, hakke chokolade eller nødder eller syltet ingefær. Jeg har en håndfuld yndlingsopskrifter, som jeg gerne vender tilbage til: chocolate chip cookies, ingefærsmåkager, sirupskager, peanutbutter cookies. Og så er der de særlige, som kræver meget arbejde, men de er så meget det hele værd: Hjemmelavede Oreos og Reeses Peanut Buttercup cookies. Sidstnævnte spiser jeg kun én af gangen af – den er et helt måltid i sig selv, og jeg skal cykle mange kilometer for at få mængden af kalorier af igen. Men omnomnom! Det smager godt!

Jeg sender cookies som gaver. Til Hende den Lange i Skotland, til Min Zenia og til andre, som trænger til lidt opmuntring eller bare en kærlig hilsen, der kan spises. Fordi jeg nyder at bage dem, så kommer der også god karma og en smule kærlighed med i småkagerne. De sendes med omtanke. De kan spises med almindelig nydelse, eller med det Min Zenia kalder Mundfuldness. Her nyder man (små-)kagen på en ganske særlig måde. Spiser én bid af gangen, nyder smagsoplevelserne, som angriber smagsløgene én for én, lukker øjnene og bliver ét med småkagen. Her får man rigtig meget ud af den enkelte cookie. Jeg kan opnå en næsten zenagtig lykkefølelse af at spise cookies med Mundfuldness metoden. Fordelen er også, at man ikke får spist helt så mange, efter samme teori som med den gode mørke chokolade: med den ekstra nydelse opnår man hurtigere fuld tilfredstillelse, og kan faktisk ikke rumme mere. So to speak.

Duften af cookies, der spreder sig i hele huset er også en stor del af bage/smageoplevelsen. Forventningens glæde. Fornøjelsen ved at træde ind i sit hjem dagen efter, og der stadig dufter af nybagte småkager, er ganske betragtelig. Duften af hjemmebagte julesmåkager er desuden en vigtig del af julestemningen. Duft spreder sig ikke ved købesmåkager. Her i huset bliver det ikke rigtig jul, hvis der ikke er blevet vredet klejner, stukket sirupskager ud, lavet vanillekranse og kanelstænger.

Jeg kan kun anbefale, at man prøver det. Både at have dejen mellem fingrene, at nyde duften af nybage småkager og den store glæde, der er i at sætte tænderne i en helt nybagt stadig lun cookie. For ikke at forglemme den store fornøjelse det er at sende disse små zenhilsner ud i verden. Det giver instant karma på kontoen! Siger det bare. Uhmmmmm!

