Tags

Julekort… Min tilbagevendende dårlige samvittighed. Jeg skriver kun nødigt julekort. Ikke fordi jeg ikke vil ønske folk en god jul. Det gør jeg når jeg ser dem, og på Facebook. Men jeg kan bare ikke få taget mig sammen til at sætte mig ned og skrive kort efter kort med nogenlunde samme budskab i. Da jeg var yngre, var jeg superkreativ: lavede kortene selv, og skrev personlige budskaber til hver og én. Nu får jeg så mange gratis julekort inkl kuverter fra WWF og Røde Kors og hvem har vi, at jeg i prinicippet ikke behøver at købe nogen. De skal bare skrives og sendes.

Jeg ved jo hvor hyggeligt det er at få julekort, når der står andet og mere end bare ‘god jul og godt nytår’ i det. Indtil videre har jeg fået 1 kort. Fra min fætter. Selve indholdet er printet ud og klistret ind i kortet. ‘Kære alle’ starter det. ‘Alle’ er håndskrevet. Alle os: Sønnike og mig. Når de ikke engang gider skrive vores navne, så er jeg egentlig lidt ligeglad. Det er bare sådan et masseproduceret kort. Og det er nok derfor jeg ikke orker: fordi jeg nægter at sende masseproducerede kort til dem jeg vil ønske god jul.

Egentlig ville jeg gerne have overskud til det: at skrive det personlige julekort. Det kunne være så hyggeligt og overskudsagtigt at sende sådan en lun lille hilsen. Sådan en lille taksigelse til de folk, som betyder noget for mig. Men det bliver lidt som at nævne mine 10 yndlingsbøger. Det er umuligt at vælge ud. Der er jo rigtig mange, der betyder noget for mig. Men det nytter bare ikke noget, at det bliver en stressfaktor at være overskudsagtig. Og mange af de folk, der betyder mest for mig, dem ser jeg jo, og så giver jeg et kram og siger ‘god jul’.

Jeg kunne jo også – i stedet for at stresse over at skulle skrive 10 kort den samme måned – fordele det lidt. Skrive et brev eller sende et kort i løbet af året. Folk forventer jo julekort i december, men jeg kunne overraske dem med et januarkort eller et martsbrev i stedet for. Dét vil jeg gøre! Så slipper jeg også for at skrive de forbandede julekort nu…

