Tags

Nå, så skete det: de gamle briller kunne ikke mere. Jeg tog dem op, foldede stængerne ud, så jeg kunne folde dem rundt om mit hoved, og så sagde det ‘knæk’. Lige så sprødt. Og så hang den ene stang sådan lidt skævt, og ville slet ikke sidde fast på mit hoved. Jeg sukkede. Det er ikke sæson for den slags dyre køb (som ikke er til andre). Jeg er nærmest blind uden briller eller linser, så glassene koster en mindre bondegård i det nordsjællandske i sig selv. Stellene plejer ikke at være voldsomt dyre, men der skal vælges nogen jeg kan lide, og der har vi problemet.

Jeg prøvede stel på stel. Nogle af dem var ok. Nogle af dem flåede brilledamen af mig igen med det samme med et ‘Nej! bare nej!’. Vi endte med to stel, som jeg måtte låne med hjem. Så kunne folk med fashion sense (Sønnike) give deres besyv med. Der var et lidt flashy blåt stel med superpæne stænger og et noget mere moderat rødbrunt stel.

Sønnike kunne bedst lide det blå. ‘De andre er et mormor-stel’ sagde han. Nu har jeg generelt ikke noget imod mormødre, men jeg var måske ikke lige klar til at ligne én selv. Jeg prøvede det ene på, og det andet, og så tilbage til det ene igen. Blå? Brun? Jeg kunne ikke bestemme mig. Det blå er det pæneste stel, men det rødbrune klæder mig bedre, synes jeg. På trods af mormorlooket. Sønnike trak på skuldrene. ‘Du må jo selv vælge’ sagde han. ‘Det er dit ansigt’. Og det er jo rigtigt nok. Men det er også ham, der synes, at jeg ser pænere ud MED briller end UDEN, så lidt holdning har han jo til det…

Nå, jeg tog dem med på arbejde, så kollegerne kunne sige noget klogt. Jeg har ret kloge kolleger som altid er klar til at give deres mening til kende, så her var jeg sikker på at få gode råd. To stemte for de rødbrune og én for det blå. ‘Men begge par klæder dig’ sagde de i kor.

Hele vejen ned til brillehandleren sagde jeg til mig selv: ‘Det bliver de blå. Nej, de brune. Nej, de blå’. Den flinke brilledame sagde ‘ Du KUNNE jo også købe begge to. Det er altid rart at have noget at skifte imellem’. Jeg nikkede ivrigt. Regnede lidt på det. Sank lidt, og nikkede igen. Så jeg købte begge par. Så i stedet for på stedet at vælge det ene fremfor det andet, så kan jeg nu se frem til hver evige eneste morgen at stå i dilemmaet: de blå eller de brune? Eller linser? *suk*

