Tags

Jeg har brevstemt. Jeg har travlt på valgdagen, men jeg ville ikke gå glip af chancen for at sætte kryds, så jeg gjorde det i dag. Det er vigtigt at stemme. Vi kalder det stemmeret, men for mig er det snarere stemmepligt. Hvis jeg ikke er med til at bestemme hvem der skal bestemme, så er der ikke meget demokrati over det. Hvis jeg vil være med til at sætte en fingeraftryk på fremtiden – uden rent faktisk at stille op selv – så må jeg gøre det ved at stemme på én, som jeg mener kan repræsentere mig.

Danmark fik stemmeret i 1849, da enevælden blev afskaffet og Grundloven skrevet. Ja, altså, man kunne stemme, hvis man var over 30, og ikke var kvinde, arbejdsløs, straffet, tyende, fattig eller psykisk syg. Så var der ca 14% tilbage, der kunne stemme. Nå ja, demokrati kan være lidt svært til at starte med. Nu er demokratiet virkelig blevet til noget; alle over 18 år med dansk statsborgerskab (og bopæl i Danmark) kan stemme. Så ligner det noget – demokratiet. Hvis folk stemmer, altså.

I år kan vi kvinder fejre 105 års jubilæum ved kommunalvalgsurnerne og om to år har vi 100 års jubilæum ved folketingsvalgurnerne. Og vi SKAL stemme! Ikke bare vi kvinder, men vi danskere. Fordi vi har retten, så har vi også pligten. I hvert fald hvis vi interesserer os bare en lille smule for hvordan vores land og vores lokalsamfund bliver ledet. Og man kan vel aldrig være ligeglad med, hvordan samfundet omkring os fungerer. Jeg kan i hvert fald ikke. Og jeg bliver virkelig irriteret på folk, som ikke stemmer og alligevel brokker sig over politikerne! Vi har jo allesammen muligheden for at gøre noget ved det. Vil man have brokkeret, så skal man bruge sin stemmeret! Det er meget enkelt.

