Tags

I dag bærer mange danske kvinder tørklæde for at sympatisere med de muslimske kvinder, der bærer tørklæde hver dag. Det er en sympatierklæring og i protest – inspireret af et lignende event i Sverige for nogen tid siden – mod den chikane mange tørklædeklædte kvinder oplever til dagligt.

Jeg tager nu ikke tørklæde på. I stedet skriver jeg dette her. Selvfølgelig er det ikke i orden at genere folk, bare fordi de har en bestemt beklædningsgenstand på. I det hele taget synes jeg, at rigtig mange har problemer med at muslimske kvinder har tørklæde på. Ikke fordi de er racister, men fordi de synes at det efter deres mening er degraderende for kvinder at have tørklæde på. I min naivitet tror jeg nu, at de fleste kvinder, der vælger at bære tørklæde i Danmark, gør det efter sund overvejelse og ganske frivilligt. Det er der ikke noget undertrykkende i. Det er bare et signal om at man følger en bestemt religion eller tradition, på samme måde som mange bærer et kors om halsen.

Personligt har jeg ikke det mindste imod at ekspedienten i Føtex har tørklæde på. Min læge må også gerne, mine børns lærer, min kollega og min veninde. Det er ikke det, der betyder noget. Deres kompetencer betyder noget. På samme måde håber jeg, at jeg ikke bliver fordømt af andre fordi jeg har tatoveringer eller går med Thorshammer.

Vi skal ikke ret langt tilbage i tiden før det var ganske normalt at bære tørklæde i Danmark. I alle de Morten Korch, Poul Richard og Dirch Passer film jeg kan huske fra min barndom gik piger og kvinder med tørklæde. Som pynt og fordi det var en praktisk måde at holde håret væk. Min Mor gik med tørklæde, da jeg var barn. Det var oven i købet lilla, for hun var pædagog, og det var sådan man kunne genkende dem.

Jeg synes ikke at det er ok, hvis tørklædet bliver påtvunget nogen. Jeg er egentlig også principielt imod, at man klæder sig på en bestemt måde for ikke at friste svage mænd over evne, for det lægger op til at mænd ikke kan finde ud af at styre sig, når de ser løst hår eller maveskind eller ankler – og det er noget sludder!

Så – tag tørklæde på i dag eller lad være. Det er frivilligt – og bør altid være frivilligt.

 

