Tags

,

Da Hende den Lange var knapt så lang blev hun drillet af onde små piger, der vidste lige hvad man skulle sige for at gøre andre kede af det. Og når hun sagde det til de voksne, så forstod de ikke rigtig hvad problemet var, for ordene i sig selv var jo ikke onde, det var måden de blive sagt på og konteksten de blev sagt i. En dag på vej i skole fandt vi på noget: ‘Hvad med et skjold?’, sagde jeg ‘som stopper de ord, der ellers ville gøre ondt’. Hende den knapt så Lange nikkede ivrigt ‘Ja’, sagde hun ‘Så kunne det være et usynligt skjold, og så kunne ordene klaske op på skjoldet og glide ned sådan her’. Hun viste mig, hvordan ordene kunne splatte ud og glide ned ligesom på tegnefilm. Det så sjovt ud og vi grinede. Og det virkede! Når de onde piger smed med ord, så blev de til komiske klatter, der gled ned over skjoldet og faldt harmløse til jorden. Hende den knapt så Lange grinede, og eftersom det er ikke sjovt at mobbe børn, der griner i stedet for at græde, så holdt det værste drilleri op. Succeshistorie.

Det er siden gået op for mig, at jeg også har sådan et skjold. Det har hjulpet mig mange gange med at sige ‘pyt’ til det ene og det andet. Drillerier, afvisninger, vrede bemærkninger – lige på skjoldet. Pyt. Det er lige til at børste af. Jeg kan godt blive slået ud nogle gange, men skjoldet tager det værste. Så er det bare op på benene igen og i gang. Pyt!

Jeg har også et andet skjold – af en lidt anden natur. Det er det man kan støde på, hvis man har såret mig en gang for meget eller særligt hårdt. Det er et ret uforsonligt skjold. Et stærkt skjold. Og når det først er oppe og på plads, så kommer det ikke lige ned igen. Det gjorde ikke gode ting ved mit ægteskab, at X-man, før vi blev gift, fik slået skår i mit hjerte, og dermed aktiverede skjoldet. For selvom vi jo fandt sammen igen, så passede skjoldet på, at hjertet ikke for alvor var i fare. Og det betød at jeg aldrig blev helt forgabt i ham igen. Gav mig ikke 100%, var ikke så tilgivende som jeg kunne have været, fortabte ikke mig selv i forholdet. Og fik ikke hjertet knust igen. Det var nu hverken første eller sidste gang at superskjoldet blev slået til. Forhold kan godt lide under det, for jeg bliver ærligt talt lidt kold og afvisende. Det er i ren selvforsvar. For mange blå mærker, for mange mavepustere, og så er det op med skjoldet, så jeg ikke bliver mere øm end højst nødvendig. Jeg må jo passe lidt på mig selv.

Succeshistorie?

