Tags

Jeg hader at gøre rent… Jeg kan godt lide, når der ER rent, men at få mit hjem I den tilstand trækker virkelig tænder ud. Selv når jeg virkelig giver den gas, og har støvsuget, vasket gulv, gjort rent i badeværelset og tørret støv af, så er der stadig folk, der påpeger spindelvæv i hjørnerne (jeg har et hold meget innovative edderkopper boende), eller støv over øjenhøjde (på mig – jeg er ikke så høj og slipper derfor for at se mange grimme støvfyldte flader).

Måske ville det hjælpe, hvis jeg havde lært det. Da jeg var helt lille var Min Mor hjemmegående, og gjorde rent til den store guldmedalje, selvom jeg er overbevist om, at hun hadede det ligeså meget som jeg gør. Men jeg var jo ude og lege med de imaginære venner, så jeg slap for at være med. Min farmor var superskrap til rengøring, og jeg kunne have gået i lære, hvis jeg nogensinde havde interesseret mig for det. Det gjorde jeg bare aldrig, og nu er det ligesom for sent.

Man siger, at man skal have en vis mængde skidt hvert år sådan for at holde immunforsvaret oppe i gear. Mine børns immunforsvar bør kunne stå imod en del, så. Ikke at de er vokset op i et decideret snavset hjem, men steriliseret har det i hvert fald heller ikke været! Jeg var heldig, mens jeg var gift, for X-man er støvallergiker, så han tog helt automatisk støvsugeren og gav hjemmet en omgang, når han begyndte at nyse for meget. Og det har været så dejligt nemt de sidste par år, hvor jeg kunne bede Hende den Lange om at støvsuge i hele huset som en naturlig del af hendes pligter. Nu er jeg så skilt og Hende den Lange er i Skotland, og så hænger jeg selv på tjansen. Umiddelbart før støvtroldene begynder at samles til et organiseret erobringstogt tager jeg mig sammen og går en tur med støvsugeren. Eller når katten kommer ud fra under sofaen og ligner en yeti – så er det også tid.

Når jeg engang bliver rig, så vil jeg hyre nogen til at gøre det for mig. Jeg kan bestemt godt bruge tiden til noget andet! Men indtil da, så må folk finde sig i niveauet. Jeg har masser af hjerterum, men altså også en hel del støv. Jeg tænker at det går op.

