Tags

For de uindviede kan jeg fortælle, at DSHOIG står for ‘Det Sagde Hun Også I Går’, og er et almindelig brugt udtryk med en seksuel ladning (No pun intended). Jeg vil her bruge det som en fælles betegnelse for vittigheder, kommentarer og punchlines med underlagt seksuel betydning.

Det er en kunst at bruge DSHOIG rigtigt. Det kan være overraskende og virkelig sjovt. Det kan også være temmelig lummert og plat. Oftest mest det sidste desværre – synes jeg personligt. For det er, som med alt andet humor, meget afhængig af hvem der fyrer det af, hvem der lytter/læser, af kontekst og af formulering. Personligt har jeg det sådan, at det også afhænger af mit humør om jeg synes at en DSHOIG er sjov eller ikke. Og det har i øvrigt også ændret sig med årene. Jeg er nok blevet lidt mere sippet her på mine ældre dage. Som ung klassisksproglig student kunne ALT vendes til at have seksuel mening. Jeg fnisede rigtig meget i de år. Nu sker det oftere, at jeg sukker og himler med øjnene. Måske fordi der skal mere til at imponere mig nu. TeenageDSHOIGhumor er bare ikke så interessant længere.

DSHOIG er helt klart bedst, når de bruges intelligent og skydes af fra hoften. Når de serveres uden fnisen, vippende øjenbryn og nudge-nudge, så de bliver afhængige af om jeg selv regner den ud eller ikke. Jeg er selv i tidens løb sluppet afsted med en del overraskende DSHOIG’er, fordi folk har opfattet mig som uskyldig og bonert. Så bliver det så meget sjovere. Element of surprise. Men det er længe siden det virkede på min omgangskreds – de kender mig vist for godt. Jeg kan dog stadigvæk overraske en Newbie 🙂

DSHOIG kan også blive helt vildt træls. Det var faktisk en af flere grunde til, at jeg for nogle år siden mistede en ven. Han kunne vende alt til DSHOIG. Lige meget hvad vi snakkede om – også når vi snakkede om alvorlige ting som sygdom og ulykker, eller følsomme ting som mine børn og min skilsmisse – så sneg der sig hele tiden DSHOIG’er ind, hvis jeg ikke passede meget på, hvordan jeg formulerede mig. Det var vildt anstrengende! Først skulle jeg tænke over hvad jeg ville sige, og så skulle jeg overveje de forskellige muligheder for hvordan jeg skulle formulere det, så det ikke kunne vendes til noget seksuelt. Da jeg gjorde ham opmærksom på det, tog han det til sig, og nu var det så ham, der hele tiden skulle overveje, hvordan han skulle formulere sig, så det ikke lød som om han lavede en DSHOIG… Venskabet gik i stykker blandt andet fordi vi simpelt hen ikke længere talte samme sprog. Det blev alt for anstrengende at tale sammen. Han begyndte at betragte mig som en sippe og jeg begyndte at betragte ham som sexfikseret. Ingen af delene var jo korrekt. Pointen med det er, at alt med måde er godt: havde han brugt færre DSHOIG’er og havde jeg været mere overbærende med det, så var det jo nok ikke gået så galt.

Jeg tror, at vi møder så meget sex i hverdagen – i reklamerne, i nyhederne, i film, bøger og tv-serier – at i hvert fald jeg er ved at få overdosis. Jeg bliver så træt af at høre om det hele tiden, at jeg også hurtigere bliver træt af DSHOIG. Ikke forstået sådan, at jeg ikke længere kan sætte pris på en god DSHOIG – helt indtørret er jeg altså heller ikke – men den skal altså kunne mere end at udløse et lummert høh-høh for virkelig at imponere mig. Og så en gang imellem… så er det også hyggeligt bare at høh-høhe lummert 🙂

