Tags

Jeg elsker lister. Jeg vågner på en fridag og ved, at jeg skal nå at lave hundrede (mindst!) forskellige ting. Det er uoverskueligt og stressende, og jeg orker ikke at gå i gang. Så skriver jeg en liste over de ting jeg skal:

  • støvsuge
  • pudse vinduer
  • købe ind
  • vaske op

Pludselig har jeg overblik! Og det er helt utrolig tilfredsstillende, efterhånden som jeg kan strege et punkt ud som er klaret. Jeg sørger som regel for at skrive rare ting på listen også:

  • cykle en tur
  • læse en tegneserie
  • bage cookies
  • skriv blogindlæg om hvad du mener om lister

Af og til skriver jeg også ting på, som jeg allerede har klaret, bare for at det ser ud af noget på listen. Det er lidt snyd måske, men det er oftest en opgave, som alligevel skulle laves, men som jeg glemte at skrive på listen, inden jeg fik den fra hånden. Så gælder det.

Det er ren psykologi. Jeg laver orden i min hjerne. Overblik. Det udløser en lille bitte smule endorfin, når en opgave er løst. Det nedsætter stressen. Det skal ikke altid gøres lige på dagen. Nogle ting skal bare klares inden for den næste uges tid. Så ligger listen der så længe. Ekstra tilfredsstillende er det, når alle opgaver er løst, og man kan krølle sedlen sammen og smide den ud. Aaaah!

Hende den Lange lavede grin med mig for nogle uger siden. ‘Mor! Dig og dine lister!’. Hun syntes, at det var helt skørt. Men lo and behold: en dag kom jeg hjem fra arbejde og på bordet lå en liste. Det var Hende den Langes håndskrift:

  • Vaske op
  • rydde op i notater til eksamen
  • rydde op på værelset

Eller noget i den retning. Jeg frydede mig. Både fordi at hun havde taget noget af min visdom til sig, men også lidt fordi jeg så ganske uklædeligt kunne pege lidt fingre af hende, og sige ‘hvad sagde jeg?!’. Jeg håber, at hun ikke blev for traumatiseret af det… Og at det virker for hende – det med listerne. Det virker ikke for alle. Og nogen synes ligefrem at jeg er en smule pernitten og kontrolfikseret med mine lister. Og det er jeg muligvis også. Men det virker jo. Tingene bliver gjort og jeg bliver ikke til en hystade af stress undervejs.

